16.1.07

Vaatteet on mun aatteet?

Euroopan huivisodat näyttävät vain jatkuvan. Baijerista kantautuu tieto, että opettajina toimivia musliminaisia on kielletty käyttämästä huivia. Samaan aikaan kuitenkin katoliset saavat edelleen opettaa nunnanpuvussa. Oikeus perusteli päätöstä kristillisellä kulttuuriperimällä.

Ranskassa ymmärtääkseni kaikkien näkyvien uskonnollisten tunnusten käyttäminen koulumaailmassa on periaatteessa kielletty. Ranskalainen professoriystäväni meni kuumimman huivikiistan aikaan sanomaan maan televisiossa, että hänen puolestaan opettajat ja oppilaat saavat kulkea vaikka kattila päässä, eikä se kuulu kenellekään. Lausunto sai aikaan vastalauseryöpyn sekä ystävälleni henkilökohtaisesti, että televisiokanavalla. Uskonnoton koulu on Ranskassa pyhä. Jossain vaiheessa alkaa mietityttää, voiko uskonnonvapaudesta tulla samanlainen pakkokoneisto kuin pakkouskonnosta.

Ei ole tämäkään kysymys helppo. Ei ole välttämättä hyvä asia, että auktoriteettiasemassa olevat opettajat kantavat näkyviä uskonnollisia tunnuksia. Mutta yksilöllistä uskonnonharjoitusta ei pidä kuitenkaan säädellä, eikä kulttuurien kieltämisellä rakenneta monikulttuurisuutta.

Tuttavapiiriini kuuluu uskonnottomia ja useiden eri uskontokuntien ihmisiä. Homma toimii ihan hyvin, ja henkiset keskustelut ovat takuulla mielenkiintoisia. Kouluissakin saa puolestani laulaa suomalaiseen kulttuuriin kuuluvaa suvivirttä – kunhan siitä vapautetaan ne oppilaat, joiden vakaumukseen se ei sovi. Ymmärretään toisiamme!

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Monikulttuurisuus vasta uskonto onkin. Miksi sitä pitäisi tukea? Hyödyt ovat jääneet melko hämäriksi.

Anonyymi kirjoitti...

On tosiaan mielenkiintoista, että muslimihuivi on noussut ikään kuin kulttuurien yhteentörmäyksen symboliksi. Onhan hunnuttautuminen ihmisen yksityiselämään - pukeutumiseen ja uskontoon- liityvä asia.

Hunnuttautuminen on kuitenkin omiaan erottamaan "meidät" ja "muut", uskovaiset vääräuskoisista, maahanmuuttajat kantaväestöstä. Hunnuttautunut nainen ainakin muiden silmissä liittää itsensä ensisijaisesti muslimiyhteisöön ja vasta toissijaisesti länsimaiseen yhteiskuntaan. Näin huivi haitannee ensimmäisen maahanmuttajasukupolven sopeutumista ja integroitumista sekä myöhempien sukupolvien assimilaatiota länsimaihin. Vaikka nykyinen monikulttuurisuusideologia korostaa tulijoiden oman kulttuurin säilyttämistä ja assimilaation torjumista, ei liene mielekästä, että maahanmuuttajien jälkipolvet joutuvat kasvamaan kahden kulttuurin välissä kuitenkaan kuulumatta kumpaankaan.

Maahanmuuttajien integraatioon liittyvien näkökohtien lisäksi mielestäni on perusteltua edellyttää henkilökohtaisen vakaumuksen häivyttämistä, kun henkilö edustaa yhteiskuntaa esimerkiksi virkamiehenä tai opettajana. Kun jopa valtiossa, jonka pääuskonto on islam, hyväksytään huivin käytön rajoittaminen, en ymmärrä, miksi länsimaiden tulisi pidättäytyä samanlaisesta sääntelystä.


"Jossain vaiheessa alkaa mietityttää, voiko uskonnonvapaudesta tulla samanlainen pakkokoneisto kuin pakkouskonnosta."

Hyvä kysymys.

Panu kirjoitti...

Näkisin kyllä itse, että Ranskan huivitaistelussa hyväätarkoittava vasemmistoväki meni väärälle puolelle. Baijerilaiset pellet nyt asuvat käytännöllisesti katsoen katolisessa teokratiassa, mutta Ranskalla on mielestäni oikeus perinteiseen politiikkaansa, jossa koulu on uskonnolta rauhoitettu alue. Nyt kun jenkeistä ollaan suurella rahalla tulossa soluttamaan täkäläisetkin kristityt piirit evoluutionvastaisuudella, on ihan hyvä idea lähteä siitä, että koulu on sekulaarinen vyöhyke kaikkien uskontojen suhteen. Vaikka rasistit ja alarmistit lyövätkin mielellään rumpua Ranskan muslimisoitumisesta, tosiasia on, että muslimisiirtolaisten sekularisoituminen ja assimiloituminen on Ranskassa pidemmällä kuin paljon missään, mistä on tilastotietoakin.

Anonyymi kirjoitti...

Näkiskös sen tilastotiedon?